Soms zijn er dagen waarop je merkt dat je lichaam  het eten niet goed verwerkt, waardoor je last krijgt van opstopping, gasvorming of zelfs een energiedip. Er zijn bepaalde producten die je sowieso beter kunt vermijden – zoals suiker, witbrood en alcohol – maar wat als je dat al doet en alles nog steeds vastzit? Deze zeven ideeën zullen je lichaam op een natuurlijke manier helpen met het spijsverteringsproces.

1. Drink geen koud water tijdens of na je maaltijd
Ook ijs eten net nadat je een warm hoofdgerecht naar binnen hebt gewerkt, is geen goed idee. Dit zorgt namelijk voor een soort koude klap op je maag, waardoor het proces verlangzaamt. Wacht liever een halfuur voordat je een toetje neemt.

2. Start je dag met een warme maaltijd
Hiermee krijg je het ten eerste lekker warm op een koude winterdag, maar het draagt ook bij aan een betere vertering van alles wat je die dag eet. Kun je echt geen warm eten verdragen in de ochtend, zorg er dan in ieder geval voor dat wat je in je mond stopt, gezond is. Yoghurt is vaak een goed idee, tenzij je lactose-intolerant bent. Merk je dat je lichaam er niet goed tegen kan, probeer dan geitenyoghurt. De eitwitten hiervan zijn beter te verteren dan die van koemelk. Probeer ook eens om havermout of gierst te koken in plantaardige melk.

3. Goed kauwen
Dit zorgt ervoor dat je maag meer maagzuur aanmaakt en het maakt het voedsel kleiner om te verteren. Het streven is om 27 te kauwen voordat je iets doorslikt. Nu hoef je niet per se uitgebreid te tellen bij het eten: zorg ervoor dat je bewust bent van de grootte van het stuk eten wat je doorslikt. Voorkom grote brokken.

4. Eet drie keer per dag
Maaltijden overslaan verzwakt de spijsvertering zodat je uiteindelijk aan gewicht kan toenemen en je er eventueel spijsverteringsklachten aan overhoudt. Ook wisselt je hongergevoel als je onregelmatig eet, waardoor je op de gekste tijden trek hebt en sneller neigt naar een snelle snack. Eet voldoende calorieën eten op een dag, want als je te weinig calorieën eet, gaat je lichaam in de spaarstand en gaat je stofwisseling langzamer werken.

5. Gebruik je lichaam: beweeg!
Wanneer je veel hebt bewogen, haalt je lichaam meer energie uit de voeding die je eet en wordt de spijsvertering gestimuleerd op gang te komen. Er zijn bepaalde yoga-houdingen die ervoor zorgen dat je organen worden gestimuleerd. Beweeg ten minste 30 minuten per dag. Je kunt dit natuurlijk ook opdelen.

6. De V van Vezels
Vezels zorgen ervoor dat je ontlasting vaster wordt. Waar zitten die vezels dan vooral in? Peulvruchten, noten, groenten en volkoren producten. Let er bijvoorbeeld tijdens het uitkiezen van brood op dat er volkoren tarwemeel in zit. Ook is het aan te raden om zilvervliesrijst (glutenvrij) te eten in plaats van witte rijst.

7. Spetterpieterpater, drink genoeg water
Een glas water net nadat je bent opgestaan, is altijd een goed idee. Je lichaam is dit tijdens je slaap urenlang misgelopen. Water helpt ook bij het verwijderen van afvalstoffen. Mensen die te weinig water drinken, krijgen vaak hoofdpijn, worden chagrijnig en zijn snel geprikkeld. Zeker wanneer zij daarbij ook nog koffie drinken. Het streven is om anderhalf tot twee liter water per dag te drinken. Houd als richtlijn aan om dagelijks minimaal je lichaamsgewicht x 0,44 gedeeld door 10 aan liters water te drinken. Bij een gewicht van bijvoorbeeld 75 kilo is de berekening dus: 75 x 0,44: 10 = 3,3 liter. Ben je het niet gewend om meer dan een liter water per dag te drinken, bouw het dan op.

Deze tips zijn gebaseerd op het boek De Poepdokter, De Snelle Afvalmachine – afvallen begint in je darmen, het Energie Herstelplan, de ayurvedische voedingsleer, persoonlijke ervaringen en andere boeken en artikelen.
Meer over het in balans brengen van je darmen lees je op Fibers.