Veel mensen vinden de smaak van ui overheersend. “Het blijft zo lang hangen, zelfs na twee kauwgompjes.” Logisch, dan gooi je de ui van je hamburger af of doe je gewoon geen uitjes bij je haring. Niet moeilijk doen. Gaat je lichaam protesteren van dat spul, dan heb je een probleem. Ui is bij de meeste gerechten namelijk een basisingrediënt, maar staat niet altijd duidelijk op de ingrediëntenlijst. Wordt dat niet eens tijd?

Prikkelbare darmen
Als je erop gaat letten, zijn er best veel mensen die last van hun darmen krijgen bij maaltijden waarin veel (vooral rauwe) ui zit. De Maag Lever Darm Stichting stelt dat ongeveer 5 – 20 % van de Nederlandse bevolking last heeft van het Prikkelbare Darmsyndroom (PDS), waarbij je buik kortgezegd niet werkt zoals ‘gewenst’. Alsnog weten we niet precies hoeveel mensen hier last van hebben, aangezien niet iedereen met de klachten naar de dokter gaat. Bij buikkramp, een opgezette buik of een moeilijke stoelgang wordt meestal aan andere oorzaken gedacht, zoals stress, te weinig beweging of slecht eten. Maar meteen zoiets heftigs als ‘een prikkelbare darm’? Nee, hoor.

Agressieve ingrediënten
Naast ui zijn er nog wel meer voedingsproducten waar mensen met een iets minder sterke darmflora ‘niet lekker op gaan’. Als een dokter het syndroom bij je ontdekt, krijg je een lijstje mee met voedingsproducten die je maar beter kunt vermijden. Dan kun je lekker op ‘elimineerdieet’. Koolsoorten, prei, bruine bonen en natuurlijk onze grote vriend: ui. Dit kan per persoon verschillen en het kunnen ook andere producten zijn, maar dit zijn de meest voorkomende. Vermijd je deze producten, dan is het grootste deel van de problemen voor veel van deze mensen al opgelost. Sommige mensen zijn er na een tijdje mee gestopt, omdat het teveel gedoe is. “Ik eet nu gewoon weer waar ik zin in heb in plaats van op elk etiket te kijken. Dan ruft ik de hele kamer maar onder” aldus een PDS’er die er schijt aan heeft.

Snel kiezen in een restaurant
Hoe doe je dat dan als je uit eten gaat, vraag je je misschien af. Nou, dat is soms nog wel irritant. Je bent de zeikerd die bij elk gerecht moet vragen of er ui (of iets anders van je lijst) in zit omdat dit niet bij de ingrediënten op de kaart vermeld staat. Soms weet de fronsende serveerster het ook niet precies en moet je haar naar de keuken laten lopen omdat ui niet een van de bekende allergenen is die op de lijst staan. Dat is natuurlijk ook hartstikke logisch, want de meeste mensen hoor je er niet over.

Moeilijk gezeur, maar wat is nu een oplossing?
Iedereen kent wel iemand met PDS, maar toch wordt er nooit aandacht aan besteed in de voedselindustrie. In de supermarkt kun je vrijwel geen kant- en klare soepen vinden zonder ui, dus kun je het beter zelf maken en kom je erachter dat je eigenlijk niets mist (tenzij je echt niet zonder de smaak van ui kunt). Sinds enkele jaren is er meestal een allergenenlijst aanwezig waarop staat of gerechten gluten bevatten, vegetarisch zijn of lactosevrij zijn, maar ui? Dat is toch echt teveel gevraagd. Jammer, zo’n kleine toevoeging zou een groot deel van de bevolking grote voordelen opleveren.