De achttienjarige producer Beatsofreen weet goed hoe hij in moet spelen op je verbeelding. Future Memories is een levendige, soulvolle en electronische plaat die soms ook wat laidback-momenten kent. In deze luistersessie gebruiken we het album om de soundtrack te laten zijn van een denkbeeldig dagje op de kermis.

De beats op Future Memories zetten je fantasie enorm hard aan het werk. Stel je eens voor dat je op een drukke kermis aan zee bent. Het is een mooie, zonnige dag en overal hangt een mierzoete snoepgeur. Om de massa te ontlopen en het felle zonlicht te ontvluchten, besluit je een attractie in te gaan.

Je kiest voor een spannende, donkere rit in een mijnenkarretje (Head Lock). Als je weer naar buiten stapt word je zó overweldigd door het zonlicht dat je er duizelig van wordt en sterren bij daglicht ziet (Keep Bangin’). Of zijn het zeepbellen? Vanuit je rechterooghoek zie je een paar bellenblazende kinderen en je aanschouwt de verkleurende kleine bolletjes (Plastic Bubble). Achter je zijn twee muzikanten aan het spelen; een van de twee speelt een droevig pianodeuntje (Play Some) en de ander laat een meer optimistischer toon op zijn harmonica (Harmonics) horen.

Je gaat naar het spookhuis, waar je vroeger niet in mocht van je moeder. Er tikt een klok, de grond schuift heen en weer en mensen om je heen beginnen te gillen (Scream), je wordt zenuwachtig en ziet lichtflitsen waarin er vieze, bloederige dingen te zien zijn. Als je het vreselijke huis uitloopt, blijf je even luisteren naar de muzikanten (Brousse). Een reusachtig reuzenrad dat versierd is met lampjes, trekt je aandacht.

De wind waait door je haar en je geniet van het uitzicht (Romani), maar als het bakje waar je in zit het hoogste punt bereikt heeft, krijg je last van hoogtevrees. Je raakt in paniek(Twisted Mind), springt zo snel mogelijk uit de attractie en gaat vervolgens even zitten bij een voorstelling over een buitenaardse invasie (Lights Out).

Als je net rustig zit te kijken, word je abrupt van je stoel gelanceerd wanneer er kippen onderdoor rennen, die achterna gezeten worden door een idioot met een pistool. Naast idioten lopen er ook de nodige clowns rond (Onehundred). Door de zoete lucht krijg je zin in een suikerspin. “Alsjeblieft, geniet ervan”, zeggen twee mooie ogen en een stralende lach. Je weet geen zinnig woord uit te brengen als je er ook nog een knipoog bij krijgt (In Jou). Stamelend bedank je. Dromend loop je langs een zwerver die bedelt om een ritje in het reuzenrad, geeft hem een paar euro en bent dankbaar (Gratitude) voor het feit dat jij je vandaag nergens meer zorgen over hoeft te maken.

Hij is pas achttien jaar oud, maar beelden creëren met muziek, dat kan hij als geen ander. Beatsofreen, oftewel Bastiaan Van der Vlist uit Bodegraven, maakte op zesjarige leeftijd al kennis met hiphop, jazz en soul. De jonge producer heeft veel naar J Dilla en Flying Lotus geluisterd. Dit is te horen aan het drumpatroon dat vaak lijkt op dat van Jay Dee en het creëren van abstractheid door veel random geluiden(zoals het geluid van een typemachine) te gebruiken zoals dat op Lotus’ Cosmogramma ook gedaan is. Ondanks deze invloeden heeft hij toch zijn eigen sound. Hij klinkt futuristischer dan Dilla en minder abstract dan Flying Lotus. Ook kun je merken dat er veel oog is voor detail. Future Memories klinkt electronisch, soulvol, jazzy (door de pianodeuntjes), levendig (er ‘gebeurt’ veel, soms is het misschien net iets te druk), experimenteel, laidback (bijv. Gratitude en Onehundred) en soms zelfs een beetje griezelig (Scream). Het gaat dus vele kanten op.

Wat doet Future Memories met jouw fantasie?